Elmetor - silniki elektryczne, falowniki, motoreduktory, części silników elektrycznych
Jesteśmy przedstawicielem krajowych producentów silników elektrycznych: FSE Besel S.A., Celma Indukta S.A., ATB Tamel S.A., FAE Ema Elfa Sp. z o.o.
Silniki FSE Besel S.A., Celma Indukta S.A., ATB Tamel S.A., FAE Ema Elfa Sp. z o.o.
OFERTY SPECJALNE

SZYBKI KONTAKT:
  mobile 511-055-961
  mobile 507-098-774
  silniki@elmetor.pl

PRZEWIETRZNIKI - WENTYLATORY SILNIKÓW ELEKTRYCZNYCH


Przewietrznik (wentylator silnika) jako element silnika elektrycznego pełni bardzo ważną funkcję w jego pracy ponieważ odprowadza ciepło od niego i w ten sposób zapobiega jego przegrzaniu, a nawet spaleniu. Poniżej przedstawiamy tabelę z wymiarami poszczególnych typów przewietrzników. W przypadku wątpliwości prosimy o kontakt.


 
Przewietrzniki
Przewietrzniki
  KATALOG
 

Praca silnika elektrycznego wiąże się z przepływem prądu przez uzwojenie i generowaniem pola elektromagnetycznego, które wprawia w ruch wirnik. Obroty są przenoszone na wał silnika, a następnie – za pomocą przekładni – na element napędzanej maszyny.

Im większa prędkość obrotów wirnika i wału, tym jednostka jest mniej obciążona i wolniej się nagrzewa. Podłączenie silnika do maszyny wymusza na nim określoną pracę, która spowalnia ruch obrotowy wału i intensyfikuje nagrzewanie się uzwojenia.

Istotnym parametrem każdego silnika jest tak zwany moment obrotowy, który wskazuje na możliwości jednostki napędowej. Jeśli jest on większy, silnik może napędzać masywniejsze i szybsze maszyny czy narzędzia elektryczne. Aby jednak było to możliwe, niezbędne jest jego odpowiednie chłodzenie. Do tego celu służy wentylator.

Zastosowanie wentylatorów

Wentylatory osiowe są elementami złożonymi z okrągłej profilowanej podstawy i umieszczonych na niej łopatek. Ich nazwa wynika z tego, że są montowane bezpośrednio na osi silnika i obracają się z prędkością odpowiednią do prędkości wału.

Celem montażu wentylatora jest chłodzenie silnika przez wzbudzanie ruchu powietrza i owiewanie nim uzwojenia. Intensywność chłodzenia powietrzem jest uzależniona od wielkości przewietrznika, materiału, z którego został wykonany oraz liczby i kształtu łopatek.

Typy wentylatorów

Przewietrznik przeznaczony do chłodzenia silnika może mieć różną budowę i zasadę działania. W praktyce wykorzystuje się jednak tylko jeden model, który jest bardziej efektywny, choć również niedoskonały.

Wentylator osiowy

Wentylator osiowy jest montowany na osi wirnika, a jego obrót jest wymuszony przez pracę jednostki napędowej. W praktyce oznacza to, że prędkości obrotowe wentylatora i wału są wprost proporcjonalne.

Z jednej strony chłodzenie powietrzem jest najlepszym i najskuteczniejszym rozwiązaniem. Z drugiej – jest to metoda niedoskonała, gdyż wraz z obciążeniem silnika i zmniejszeniem jego prędkości obrotowej, zmniejsza się też poziom chłodzenia.

Wentylator promieniowy

Teoretycznie silnik elektryczny może wykorzystywać do chłodzenia konwekcję. Ta metoda nie wymaga montowania dodatkowego elementu na osi wirnika, gdyż ciepło jest przekazywane do chłodnej części jednostki napędowej oraz do otoczenia.

Jednak ze względu na zwartą obudowę jednostek napędowych efektywność tej metody jest bardzo niska. Stąd też wentylatory promieniowe są rzadko stosowane.